Monday, October 24, 2011

Utställning

Jag var en sväng upp till Piteå under slutet på september/början av Oktober för att hänga min utställning och hålla vernissage för min första separatutställning någonsin! Det var en riktig kick!

Jag valde konsthallen i Öjebyns bibliotek för att det är en underbar plats där jag växte upp med att just titta på utställningar- Där de välkomnar både etablerade konstnärer och mindre erfarna "hobbykonstnärer" som mig själv. Det är en ganska lång väntetid men så värt det. Jag och många av mina abrndomsvänner gick hela grundskolan på andra sidan vägen och uppmuntrar unga elever att iakta och ibland även få delta i utställningarna. Jag har ställt ut min bilder i hallen tillsammans med mina skolkamrater under högstadiet, men även då jag gick i mellanstadiet och ställde ut bilder med "Bildverkstaden", som var en rolig och spännande fritidsaktiviet där många senare i livet fortsatte med sitt målande.

Jag åkte upp en vecka innan för att hinna köpa ramar för att rama in och hänga tavlorna inför "öppnandet" med vernissage den 1:a oktober. Ja, att köpa ramar och släpa 29 tavlor 100 mil över Sverige med tåg var fysiskt omöjligt för mig. En bunt med akvarellpapper är dock fjäderlätt packning!

En sak lärde jag mig framförallt på Framnäs folkhögskola och det var recykling. Att återvinna konstmaterial, även om jag tycker att kvalité är viktigt. Tex ka man "snåla" med ramarna- som trots allt bara fyller en, om än viktig funktion- att skydda och framhäva sitt innehåll. Så kan man istället spendera pengarna på bra färger och papper.

Över huvudtaget är Pitebor duktiga på sådant, återvinning. I denna kommun har varje självhushåll källsorterat i sådär 10+ år eller så - då snackar jag på hög nivå. Inte bara att "om man har lust", kasta tidningar eller kartonger och lampor i speciella kar i ett soprum- utan att varje hushåll lägger matrester i en hög, papper i en annan, brännbart i en tredje +- några olika byttor till för konserver, batterier, plast etc - och om de inte gör så och blir påkomna så får de böta. Många kommuner runt om i landet har att ta efter där!

I Öjebyn finns iallafall ett underbart ställe som jag allt för ofta kommer på mig själv med att sakna här i Linköping - trots att vi har myrornas, och det är "Repris". En underbar...kommunal(?) rörelse? Vet inte hur det administrativa bakom uppkomsten av denna "butik" ser ut, men den är helt underbar. De återanvänder saker i bruksskick som folk lämnar på soptippen. Skapar arbete och ett superbra ställe att verkligen fynda! Där köpte jag alla ramar till min utställning, sedan målade jag dem som inte passade in färgmässigt. Jag gillade det, det kändes bra och det var en perfekt lösning för mig.

Mina side kicks -supermormor och underbara syster som båda peppat på mig, hjälpte till med att hänga upp tavlorna. Eftersom jag blev dödsförkyld samma dag jag anlände i Älvsbyn så kan jag bara sammanfatta det som att; Det hade inte gått utan dem. punkt.

Under upphängningen kom även en fotograf och "konstreporter"(?) förbi och ställde lite frågor och kikade på mina tavlor och tog bilder. Resultatet blev fina bilder på två av mina tavlor, en ful bild på mig där nog få skulle känna igen mig, och en rätt bra artikel där både jag och konsthallen i Öjebyns bibliotek kom fram. Det där med konst är alltid svårt att prata om tycker jag men artikeln blev faktiskt bra. Den tog upp kärnan med min utställning och varför jag ställde ut just där.

På lördagen den 1:a oktober så stod jag i hallen i 4 timmar och det strömmade in folk lite då och då, 50/50 var folk jag kände blandat med totala främlingar, men alla lika trevliga och välkomna! Speciellt roligt var det ju att få träffa gamla vänner som man ser allt för sällan nu för tiden. Inte många av dem är speciellt konstintresserade så det var lite extra kul att de ändå tog sig den tiden för min skull. Sen var ju de konstintresserade besökarna roliga att träffa, diskutera och samtala med.

Nu är jag iallafall hemma i Linköping igen och utställningen är över- den slutade den 21:a och min syster ska ordna så att jag får hem min gästbok där skolbarn och besökare skrivit hälsningar och åsikter om bilderna jag ställde ut. Min syster läste upp en del meddelanden över telefonen och en del kommentarer är riktigt ambitiösa och jag mottar kritikern med öppna armar, andra meddelanden var både söta och lustiga och lockar fram både skratt och leenden.

Det var en lärorik upplevelse, inte minst för att jag var så enormt nervös och inte visste vad jag hade att förvänta mig. Jag har ställt ut tidigare men aldrig helt ensam. Det är jobbigt för egot och självkänslan. "Kommer någon att titta på dem? Kommer någon att gilla det jag gör? Kommer någon att förstå? Kommer någon svartsjuk, fegis att kritisera mig orättvist? Kommer någon alls att ta sig tiden att ge mig kritik? Tänk om ingen kommer att titta på dem...".

I efterhand förstår jag inte varför alla tankar var så negativa men jag är glad att jag inte drog mig bort utan tog tjuren vid hornen! Kritik är ju faktiskt läskigt ibland, speciellt när det berör något man själv skapat och man vet ju aldrig hur andra ska lägga fram det- konstruktivt, elakt, fjäskande? Bara nicka men aldrig säga vad de egentligen tycker? Sen är ju det där med skönhet (vilket jag jobbar med mest) en smaksak, svårt att kritisera på ett rättvist sätt. Precis som att det är svårt att kritisera åsikter, men man har ändå alltid åsikter.

Detta var iallafall en chans att spegla min konst mot andra, på gott och ont se vad de tycker- men också att utveckla mig själv, se att det inte var livsfarligt. Framförallt att ha någonting att arbeta och utvecklas mot. Nu ska jag bara hitta ett nytt mål att sikta in på...

Jag slänger upp artikeln och bilder från utställningen en annan kväll...

4 comments:

  1. Hej Jeanette!
    Jag måste få tacka för din sakliga och väldigt mogna kommentar. Jag önskar att alla (Inklusive mig själv) kunde föra diskussioner på en sådan nivå. Tack!

    Jag har bett Jannice om ursäkt. Skulle skicka iväg ett mail till henne när jag insåg att jag inte längre fanns med på hennes vännerlista. Det kändes lite dråpligt p.g.a. en diskussion. För man kan bli missuppfattad, man kan förvränga ord till sin egen nackdel och jag skulle ALDRIG någonsin kalla henne eller Robban för dåliga föräldrar till Max. Det hoppas jag att dom innerst inne också vet.

    Då kan jag i min tur säga att jag missuppfattade hennes kommentarer som verkade låta som om han åt kakor flera dagar i veckan. Nu var ju inte fallet så. Och det jag menade med "dåliga föräldrar" var folk som PROPPAR deras barn fulla med socker VARENDA dag med mening. Det var vad jag skrev och det var inte meningen att någon skulle ta åt sig och bli arg över detta.

    Som sagt, jag har bett Jannice om ursäkt och hoppas att hon godtar den. Jag trodde jag skrev på ett "normalt" sätt, men nu i efterhand förstår jag att hon reagerade. Jag lät inte snäll, men som sagt, jag har bett om ursäkt och inser att jag har gjort fel.

    Och tack för gratulationen!
    =)

    Kram!

    ReplyDelete
  2. Precis!
    Jag hoppas bara att hon använder sitt sunda förnuft och förstår att jag aldrig skulle kalla dem för dåliga föräldrar. ALDRIG! Det blir lätt att man tolkar ord fel, trots att jag inte svarade så bra på kommentarerna, men det är viktigt att jag får det sagt.

    Ha en fortsatt fin dag!

    ReplyDelete
  3. Yepp, så är det!
    Den meningen stämmer nog överens med dom flesta, inklusive mig själv. Dock har jag så fina människor runtomkring mig som kan få mig att glömma. Ensam kommer jag aldrig att bli, men visst, ens ego kan ta en över bristningsgränsen, tyvärr.

    Det känns redan bättre idag, och det har fått mig att inse så bra jag verkligen har det! =)
    Jag är nöjd och jag är över det. Tyvärr är inte alla det och så får det lov att vara. Jag kan ingenting påverka. Känns bara trist med kommande bebis och hela faderullan. Att dom inte vill komma och hälsa på oss (läs: Ante) pga mig. Det är tyvärr Ante och Norah som drabbas hårdast. Kram!

    ReplyDelete
  4. Det är inte så konstigt att folk kommenterar om andra saker än just detta bråk. För ingen vet ens att detta bråk ens existerar, och det är ingenting jag vill skriva om öht. Sen det Melissa menade tror jag inte var att en kaka var barnmisshandel, i USA är det nog vääääldigt överdrivet när det gäller socker och där snackar vi mängder varje dag. Som sagt, jag har slutat diskuterat detta och orkar verkligen inte skriva ett enda ord till om det. Jag har gått vidare.

    Yepp, det är från IKEA - både gardinerna och överkastet. Jag älskar dem! Vi har ett väldigt mörkt sovrum så dessa spetsgardiner passar hur bra som helst, enligt mig. =)

    ReplyDelete